100% columbiai - gy is lehetne reklmozni, mint valami Fun Lovin' Criminals albumot. De most komolyan, a legemlkezetesebb filmkezdsek egyike, ahogyan ez a film kezddik, hajnali pra trpusi hegysgben, a munksok koka-cserjt szretelnek. Egszen odig kvetjk a munka-folyamatokat, hogy lmpval sztszrtjk a kiprselt nedt, s ksz is a por, mris kezddik a csomagols, hogy perceken bell fekete zacsikban, gy rjk, hatalmas zskokban tjra induljon a millikat r szlltmny.
A vonal msik vgn Johnny Depp, aki George Jung-ot alaktja ebben a filmben. vrja a reptren a szlltmny rkezst, s rl, hogy minden oks, s hogy (ismt) megcsinltk a pnzket. Ott lnek egy asztal krl a hangrhoz tartoz bdban, s Mr. Jung rl, egybknt rmesen nz ki, sztpuffadt az arca, meg minden. De mieltt belemelegednnk egy kalandos drog-trtnetbe, ki kell, hogy brnduljunk, mert Mr. Jung hangja elkezd meslni egy trtnetet, amibl mellesleg az els informci, ami kiderl, az, hogy brtnben kushad. De nem ezrt kell kibrndulnunk, hanem azrt, mert a film nem egszen arrl szl, amire a cm utal. Mert mire is utal? Ht arra, hogy mindenki be lesz tpve, kaland, rock & roll, miegyms - Tarantino s Danny Boyle ta cspjk a drogos thrillereket. Ennek a filmnek azonban egszen ms tervei vannak. Perceken bell kijzanodunk, s azon kapjuk magunkat, hogy a film egy Casint kezd el pteni a szemnk lttra, vagy legalbb is egy Boogie Nights-ot, vagy esetleg egy Nagymenket? Egy biztos, itt valami "ra" van a dologban, s nem azt fogjuk ltni, ahogy Deep s Potente, meg Cruz sznn tpett arccal nagyon vicces kalandokon mennek keresztl, hanem tulajdonkppen egy ember letnek az igaz trtnett, az elejtl a vgig. Ez az ember Mr. Jung, aki kiskorban egy remnyteljes gyerkc volt, m az apja (Ray Liotta, aki egy elgg nagyot alaktott) csdbe ment, az anyja pedig llandan raplizott, ha nem volt elg pnz, szval a kis George Jung elhatrozta, hogy soha nem fog hinyt szenvedni pnzbl. Msodpercek alatt hozzszokik a szemnk a tudat alatt elvrt trtnettl val eltrshez, s cserbe egy egszen j vilg kezd el kitrulni, s ahogyan ezt teszi, gy kezd minket egyre jobban rdekelni. Adva van teht egy ember, egy fiatal src, aki dagi haverjval nekivgott a "napsttte Californinak", persze lehetne egyszerbben is mondani, pl. hogy lekltztek L.A.-be, de meg kell hagyni tnyleg nagyon szpen sttt a nap. Mindez a hatvanas vek vgn trtnik, s rgtn az els percben ott van kt bombz lny a szomszdban, akik mosolyogva tksznnek, hogy "segtsnk pakolni?", s nevets. A kvetkez kp pedig az, hogy egytt szvnak a beach-en, s ekkor mr ltjuk azt is, hogy az egyik bombz nem ms, mint Franka Potente, a fantasztikus nmet sznszlny, a L Meg a Lola sztrja. Egyrszt minden gy halad, mint a filmekben, msrszt, mivel ez egy valsgban "lejtszdott" let trtnete, vannak eltrsek a szoksos, vagy knlkoz filmes dramaturgitl. Addig is azonban a fiatalok, George s Barbara (Franka Potente) e napfnyes vilg kells kzepn hihetetlen boldogok, ott stlnak a parton, szerelmesek egymsba, s noha tl van, mgis meleg, mikzben arrl beszlnek, hogy tnyleg mennyire nagyon boldogok, s menyire nagyon szeretik egymst. gy utlag azt kvnjuk (s tesszk ezt valsznleg minden egyes nzvel egyetemben), hogy brcsak itt llt volna meg az id a szmukra, vagy brcsak valahogy a kvetkez jelenetet ki lehetne cserlni valami msra. Ebben a "kvetkez" jelenetben az van ugyanis, hogy Tuna, a dagi fi hazajn a vrosbl, George s Barbara ppen dlutni szerelmeskeds utn pihegnek az gyban, amikor Tuna bedobja, hogy tudja, mibl lehet nagyon knnyen pnzt keresni: ez pedig a f-rusts. A f nem is kbtszer, a felhasznli oldalt tekintve biztos, hogy nem az, csak a nagyon jobboldali drogtrvnyek teszik azz, ugyanakkor ne legynk naivak, mert a szolgltati oldalrl nzve a f is drog, mivel j sok pnzt lehet keresni vele (illetve az llam szempontjbl: veszteni). George Jung s kis csapata percek alatt eljut oda, hogy heti kt risi brnddel csempsznek t a keleti partra marijuana-t. A sok egyetemista azonban tl j felvev piac, s ez a kt brnd kevsnek bizonyul. Alig markolunk kettt a hizlals popcornunkbl, s Jungk lementek Mexikba sajt "forrst" tallni, st, megszerveztk a kis motoros replvel trtn szlltst is. Elkpeszt mennyisg pnzk lett. 100 ezer dollrok hetente! Ezt ltva egybknt nem is annyira meglep, hogy az rtatlan szrakozst kbtszernek nevezik, ugyanakkor vicces belegondolni abba is, hogy ha ezt a forgalmat megadztatnk, mennyivel jobban jrna mindenki, na nem mintha az alvilg sorban llna azrt, hogy vgre adzhasson a drogokrt. Na j, flre a trfval, Jung s tsai nagyon-nagyon sok pnzt keresnek, s a film mr itt kkemny tanulsgot knl neknk, mert ez az, amirt az egszet csinltk, a pnz, s ez az, ami, rgtn, ahogy megszerzik, mint egy lendkerk, tovbblendti ket az ton, felfel az anyagi ltrn, s meredeken lefel a f-lejtn. Vagyis ltjuk, hogy a dolgok nem a vletlen szeszlybl alakulnak gy, ahogy, hanem mint ahogyan egy t szntja szorgalmasan egy bakelit lemez barzdit, ugyangy egy lefixlt tvonalat kvetnek a srcok a korong kzepe fel, s ez nem kis lmny -mrmint mindezt ltni. Amg a Casin c.film esetben simn mondhatjuk azt, hogy egyfajta tudatos, menetrendszer leplsi folyamatot mutat be a film, addig itt annyiban varildik a helyzet, hogy valsgban megtrtnt letekrl van sz, s gy nem annyira a paprforma diktl, illetve itt az let gyakran megszgyenti a paprformt a lelemnyessgvel, amellyel durva fordulatokat produkl. Pldul, ahogyan Franka Potente kiszll a filmbl, az nem egy kis dolog, rendesen szven ti a nzt. Ezzel prhuzamosan George Jung kt vre brtnbe kerl, amit a legfrappnsabban egyfajta bnzi tovbbkpz kzpontknt lehetne lerni. Van egy egszen festien brzolt jelenet (a film egybknt az utols centimterig nagyon finoman van rendezve s fnykpezve), amikor Jung cellatrsa egyik jjel megksrti, mint maga az rdg. Csak az lfnnyel megvilgtott arcokat ltjuk, s ltjuk azt is, ahogy a rossz lassan tterjed az egyik arcrl a msik arc mg, bele az agyba, s a kocka mr el is van vetve. A cellatrs arrl gyzi meg Jungot, hogy hiba volt fvel kereskedni, amikor az igazi plya a kokain. Szabadulsukig bven van id kikpeznik magukat, s frissen szabadulva, mint a frissdiplomsok vethetik bele magukat az j bizniszbe. Jung nem valami sokat csajozik, kt kbtszer-korszak, kt n, ennyi a mrlege, a kokain-keresked korszakhoz a kolumbiai szlets Mirtha (Penlope Cruz) tartozik. Ezzel a termkkel mr annyit kaszlnak, hogy jkora dobozokban tartjk a pnzt, s csak kilra mrik le ket. Akkor mr kb 3 milli dollr van benne, s ezekbl a dobozokbl annyi van a laksukban, hogy mr a wc-be is kell pakolniuk. Elkpeszt. s megltjuk, hogy a pnz menyire szmt. Semennyire. A klnfle maffizk klnfle mdon s mrtkben "kltekeznek", illetve adnak magukra, ahogyan azt a filmekben megfigyelhettk. Pldul az olaszok sok ruht vsrolnak, lsd Nagymenk, de nem ez a lnyeg, hanem az, hogy az alvilgban mindig ott van a sivrsg, akrmennyi pnzk van, mgsincs semmijk sem. De ezt csak k ltjk, akik "benne vannak", az emberek kintrl mindig azt hiszik, hogy ezek a nagymenk. s nem arrl van sz, hogy minl tbb pnze van valakinek, annl jobban "inflldik" szmra az rtke. Olyan ez, mint a lops, ellopni valamit, azt jelenti, hogy valami nem az v, mgis gy csinl, mintha - de ez nagyon kevs, csak szerzeteseknek ajnlhat, akik a tulajdonls intzmnyt nagy vben letojjk. A lnyeg az, hogy mi trtnik ezalatt az egsz trtnet alatt? Ltszlag George Jung lete lesz egyre jobb s jobb, hiszen anyagilag egyre jobban prosperl, mg vgl hegyekben llnak nla a millik. Valjban azonban az van (s ez a roppant profi film nem mulasztja el ziccerknt lecsapni, gy rtjk, hall profin brzolni), hogy a kokain utazni szeretne, s mint az egerek, akik egykor bzaszlltmnyokat rtelmeztek t (ami az emberek szmra egy rakomny bza volt, az az egereknek az j vilgba vezet hajt), egyszeren megtallja az tjt a betpni hes kznsgig. St, ha egy kicsit lesebb szemek vagyunk, lthatjuk, hogy a kokain s a kznsge is eszkzk, s nem trtnik ms, mint hogy a pnz keresi az tjt. Az alvilg pnze, amely, mint mindenfajta pnz s hatalom, szaporodni s sokasodni szeretne, s ezrt mozgsba hoz dolgokat. George Jung s trsai csak parasztok a tbln, gyalogok a plyn, senkik k, s semmik, akiknek semmijk sincs, sima munksok, kzleked-ednyek. s gy, hogy az alvilg pnze folyik t rajtuk, mint valami ram, egy csom ms dolog egyltaln nem tud keresztlfolyni ezeken az embereken, nevezetesen az letk sem. Mert bizony az let sem egy konzervdobozba bepakolhat valami, az maga a legpompsabb ramls, amit kr kihagyni, slyos kr hagyni, hogy - mint valami patakot- eltereljk. Egyszeren gynyr az a jelenet, amikor '92-ben tallkozik Mirtha s George, mindketten joggingban. A filmmvszet emlkezetes jelenetei kz tartozik mris ez a jelenet, noha jvre az Oscar-on biztosan fogjuk ltni prszor a djak eltti bejtszsokban, mert egybknt gy tnik, Depp szpen kirdemelt magnak "valami" djat. Ott llnak, mgttk kt teljes vtizeddel, rajtuk valami olyan gnc, amit azok vesznek fel, akikkel csak megtrtnik az letk, ahelyett, hogy k maguk csinlnk. Nem tudnak mit kezdeni egymssal, harag, dh, bossz, kesersg, minden felolddik abban az ressgben, hogy egyszeren nincs semmijk, s senkijk - az egy darab kislnyukon kvl. Vgl Mirtha George utn szl, hogy "George!", mire George megfordul, tkre szeretn jra kezdeni az egszet velk, vagy legalbb folytatni, s Mirtha megkrdi, hogy "amgy jl vagy?", s George ettl valsznleg akkora letkedv-lketet kapott, hogy hatszor krbeutazhatta volna fldet gyalog. Nagyon szp jelenet. De az let elgg kevs lps-lehetsget knl minden percben, mindenkinek, klnsen azoknak, akiket a pnz, klnsen a nagy s fekete pnz az ramba kertett "vezetnek". s ne lepdjnk meg, ha ez a nagyon profin vgigvezetett, cseppet sem hatsvadsz, viszont 100% tiszta letlmnyt jelent film nem a legvidmabban vgzdik. St, hogy kis tlzssal ljnk, a Hatodik rzk befejezshez nagyban hasonlt befejezst kapunk, s egy kpet arrl, hogy milyen hely a pokol ezen a fldn. |